3e en 4e week Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Georgine Smits - WaarBenJij.nu 3e en 4e week Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Georgine Smits - WaarBenJij.nu

3e en 4e week Sucre

Door: Georgine Smits

Blijf op de hoogte en volg Georgine

16 September 2014 | Bolivia, Sucre

3e en 4e week Sucre

Ik ben erachter gekomen dat luxe dingen wel gewoon heel duur zijn, net zoals bij ons. De auto van de familie kost bijvoorbeeld 33.000 dollars (de vader is een tandarts en de moeder een juf). Een iphone 5S kost hier in de winkel 870 dollar en is voor de gemiddelde Boliviaan écht niet te betalen. Mijn leraar Spaans vertelde me bijvoorbeeld dat hij per maand zo’n 150 Euro verdient…

Een bioscoopbezoek is dan wél weer goedkoop. Het kost 35 Bolivianos (ca. 3 Euro) en je kunt dan allerlei films zien die bij ons ook draaien. In de eerste week dat een film draait is hij Engels gesproken en Spaans ondertiteld en vanaf de tweede week is hij nagesynchroniseerd. Dat doen ze in Mexico en vraagt heel veel papierrompslomp waardoor het niet meteen zo vertoond kan worden. Ik ben nou al naar Deliver us trom Evil, Hercules en `Guardianos de la Galaxia` geweest, wel allemaal in het Spaans dus, dat dan weer wel

Vorig weekend heb ik Indonesisch gekookt. Wel goed kijken op de ingrediënten, kokosmelk is hier bijv. zoet, oeps… Maar de familie vond het `muy rico` en ze schepten allemaal twee keer op. Dat was een groot compliment. Het Boliviaanse volk houdt zich namelijk heel erg bij zijn eigen voedsel. McDonalds heeft een aantal vestigingen geopend in Bolivia maar naast dat het te duur voor ze was, was het ook vooral hun smaak niet en zijn alle zaken intussen weer gesloten. Wat speciaal is aan het koken hier is dat het heeeeeeel snel gaat. Ik snap dat niet goed want door de grote hoogte (3500 meter in het Andes gebergte) is er minder zuurstof aanwezig en brandt vuur toch moeilijker? Wanneer je een taart bakt en het recept aanhoudt dan komt het geval dus zwart uit de oven.

Het feest van de Virgen de Guadalupe is begonnen. Hysterisch rondspringende Indianen met een helm met een lama op hun hoofd, vuurwerk, Latina´s met heeeele strakke spijkerbroeken en wiebelende kontjes, werkelijk de mooiste vrouwen van de wereld, dansende mijnwerkers met helmen en hamers waarvan ik telkens denk dadelijk laat er één dat ding uit zijn handen schieten, harde knallen, verkopers met vette, gefrituurde! hapjes, brandende fakkels, clowns die bellen blazen, fanfare´s waarvan de blazers allemaal andere deuntjes spelen en met verschillende tempo´s, beetje vals mag, opa´s die geweldig fanatiek dansen, suikerspinnen in zakken, de geur van heel veel zweet en bier, ballonnen in de vorm van olifanten… het leek wel een `trip` en het duurde uren voordat ik de slaap kon vatten… En dit was nog maar de oefenfase.

Afgelopen weekend was het voor de menens, met Boliviaans kostuum…Een geweldig feest met een dansende massa, de hoofdoptocht (er zijn er dus 4 geweest) duurde zaterdag van 1 uur ’s middags tot 3 uur ’s nachts!!!

  • 17 September 2014 - 12:29

    Ricky :

    Hi Ine
    Ik heb net je reisverslag gelezen Ik moet zeggen Ik Ben echt jaloers - ikzou zo weer tien ajar Jongen willen zijn en met je mee gaan - wat een ervaring - Ik kan je verslag een beetje moeilijk lessen de lettertjes zijn heel Klein --Maar Ik blijf proberen

    Veel liefs xxx Ricky

  • 17 September 2014 - 15:48

    Caroline:

    Geweldige foto's en zo'n optocht zou ook weleens leuk zijn in Heeze…tot 3 uur 's nachts

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Georgine

Sabbatical Bolivia en Indonesië

Actief sinds 12 Juli 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 21341

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 17 Januari 2015

Familiebezoek in Brisbane, Australië

18 December 2014 - 05 Januari 2015

Vakantie met mijn kinderen op Bali

16 November 2014 - 17 December 2014

Vrijwilligerswerk op Bali Indonesië

21 September 2014 - 15 November 2014

Vrijwilligerswerk in weeshuis Hogar Misk'i Wasi

23 Augustus 2014 - 20 September 2014

Spaans leren in Sucre Bolivia

Landen bezocht: