5e week Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Georgine Smits - WaarBenJij.nu 5e week Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Georgine Smits - WaarBenJij.nu

5e week Sucre

Door: Georgine Smits

Blijf op de hoogte en volg Georgine

22 September 2014 | Bolivia, Sucre

5e week Sucre

Markt
Één van mijn favoriete bezigheden is de markt bezoeken. Hier verkopen ze daar álles. Horloges, mobieltjes, hondjes, kippenvoetjes, binnenkanten van koeien en varkens, waspoeder, gebakken visjes, maandverband, 12 mandarijnen voor 60 cent. Op de markt heb ik ook Boliviaanse draagdoeken gekocht, daarin vervoeren ze baby’s maar ook allerlei spulletjes en bij ons thuis staat het leuk als vrolijk tafelkleedje… Er is ook een speciaal deel op de markt dat ze de “mercado de brujas” noemen, de heksenmarkt. Daar verkopen ze heel veel vreemde dingetjes die geofferd worden aan Panchamama (Moeder Aarde). Er wordt dan een grote schaal gemaakt waarop de kruiden, foetussen van lama’s, eten neer wordt gelegd, dit wordt dan in de fik gestoken en de as wordt op de grond gegooid en zodoende geofferd aan Moeder Aarde en het zorgt, hopelijk, voor voorspoed.

Spaanse les
Ik heb besloten dat ik nog steeds Spaans blijf volgen. Ik hoop het dan over een twee maanden behoorlijk goed te kunnen spreken. Vorige week heb ik de hele week onregelmatige werkwoorden in de verleden tijd moeten oefenen. Héftig!!! Ik werd me opnieuw bewust van wat mijn leerlingen op school moeten doen. Respect!!!

Vrijwilliger
Ik ben intussen verhuisd naar het vrijwilligershuis van de school. In het huis woon ik samen met Isa, een Duitse juf in het speciaal onderwijs en Helgina, een Braziliaanse dame van 60 jaar die al 5 jaar! gepensioneerd is. Helgina blijft gewoon stug Portugees tegen me praten waarvan ik dus geen bal versta maar ik blijf telkens vriendelijk lachen en knikken. Weet ik ’t waar ik nu al mee ingestemd heb… Ik mis de Canseco familie wel, wat een schatten waren dat…
Ik ga vanmiddag (22-9) beginnen met het werk in het opvanghuis voor jongens. Er wonen 65 jongens van 6 tot 17 jaar die niet thuis kunnen wonen. Wezen, ouders die té arm zijn, huizen die té ver van de “bewoonde wereld” liggen. De jongens werken in de bakkerij van het tehuis of op straat waar ze bijvoorbeeld schoenen poetsen, auto’s wassen. Natuurlijk zou het mooier zijn wanneer de jongens niet zouden hoeven werken maar het is noodzakelijk voor hun familie’s en voor hun eigen onderhoud. Ze gaan ’s ochtends naar school, gaan dan werken en dan in het huis huiswerk maken en dan relaxen. Ze krijgen de maaltijden in het tehuis en slapen daar dan ’s nachts. Ik ga vanaf vanmiddag helpen met het huiswerk en misschien is er ook een mogelijkheid om ze Engels te geven of Rots en Water oefeningen te doen. Ik vind het een beetje spannend maar heb er ook veel zin in!

I’m so lucky!
Buiten leren en werken geniet ik hier ook veel van de stad, de mensen, het is hier heerlijk relaxed. Vorige week had ik last van wat hoofdpijn en heb ik me heerlijk laten masseren. Toen de mevrouw zag dat ik in slaap gevallen was heeft ze me lekker laten liggen. Ik lag twee en een half uur op de massagetafel en heb op een gegeven moment zelf mijn rug maar afgeboend en was alweer aangekleed toen de dame binnenkwam.
Gisteren zat ik op een heerlijk terras bovenop een heuvel met een uitzicht over de hele stad toen ik ineens een heel hard gezoem hoorde. Ik dacht dat er een reusachtige hommel of zo langs vloog maar het was een kolibrie! Hij bleef voor m’n neus in een boom zweven om wat uit bloemetjes te slurpen. Verder zie ik hier, buiten heel veel lieve honden, weinig beestjes. In het noorden van het land, in het Amazonegebied, is wel van alles te vinden. Krokodillen, slangen, zelfs Anaconda’s hebben ze hier, ik denk dat ik maar in het zuiden blijf…

  • 22 September 2014 - 21:07

    Det:

    Mooi om je zo te kunnen volgen, het is een hele beleving. Geniet ervan x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Georgine

Sabbatical Bolivia en Indonesië

Actief sinds 12 Juli 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 21358

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 17 Januari 2015

Familiebezoek in Brisbane, Australië

18 December 2014 - 05 Januari 2015

Vakantie met mijn kinderen op Bali

16 November 2014 - 17 December 2014

Vrijwilligerswerk op Bali Indonesië

21 September 2014 - 15 November 2014

Vrijwilligerswerk in weeshuis Hogar Misk'i Wasi

23 Augustus 2014 - 20 September 2014

Spaans leren in Sucre Bolivia

Landen bezocht: